Leven achter anker

September 2019

Ankeren anker ankerlier varen baai zeilen kinderen vertrekken vertrekkers zon zee wind strand bijboot

We hebben wel vaker geankerd maar lagen toch voornamelijk in havens, nu zijn de rollen omgedraaid en liggen we vooral achter ons anker. Hierdoor liggen we eerste rang op de mooiste plekjes maar hoe weet je dat je goed en veilig ligt ook als het weer verandert…

Ankeren en reizen per zeilboot zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, zeker als je onderweg wat aan land wil zien. Uiteindelijk zullen wij meer voor anker liggen dan dat we varen. Het mooie is dat je, je huis in de meest idyllische baaitjes bij de witste strandjes en in het blauwste water kan leggen en daar ’s ochtends wakker word. Dan stap je in een bijboot en vaart het strand op opzoek naar een bakker, een heerlijk gevoel van vrijheid. Maar die vrijheid heeft wel een keerzijde, er bestaat namelijk een constante twijfel of je wel goed ligt als het bijvoorbeeld laag water wordt of als de wind veranderd of ten opzichte van andere schepen.

Ankergerij

Waar hangt je drijvende huisje precies achter, degelijk ankergerij geeft vertrouwen. Wij hebben een 25kg Rocna anker, volgens testen en ervaringen van andere zeilers een van de betere ankers. Initieel kochten we via Marktplaats een 40kg exemplaar, deze was echter zo overdreven groot en zwaar dat hij niet goed op onze boeg paste. We hebben hem kunnen ruilen met iemand die juist wel een zwaarder exemplaar zocht voor een grotere boot. Tijdens de laatste voorbereidingen in Nederland ontdekten we dat de ankerketting een paar rotte/slechte schakels had, deze hebben we vervangen voor een nieuwe 10mm grade40 ketting van 100 meter. Bij vertrek stond er een Lofrans handlier aan dek, in het kader dan trainen we de armspieren nog eens. Tot slot gebruiken wij een duivelsklauw, dit is een soort haak die je tussen twee schakels kan schuiven met een oog voor een lijn aan de andere kant. Hiermee verbinden we de ketting via een landvast aan de boot en ontlasten de ankerlier. Daardoor hoor je de ketting niet rammelen en de lijn vangt schokken beter op. Wat we nog moeten doen is de ketting markeren om de 5 a 10 meter zodat we weten hoeveel meter je in het water hebt liggen.

Ankeren varen zeilen anker lier

Ankerketting verbonden met landvast

De praktijk

In Engeland gooien we voor het eerst ons anker uit in de luwte van The Isle of Wight. We hebben de nacht ervoor op zee doorgebracht en slapen heerlijk. Als we de volgende ochtend het anker willen ophalen blijkt deze door te slippen op onze lier, het begin van een nieuw klus en regel avontuur. We kunnen voor onze lier geen passende nestelschijf (zie foto) vinden en ontdekken dat onze ketting niet aan de twee standards voldoet. We hebben een 10mm ketting maar de ruimte tussen de schakels is met 31,5 mm langer als die bij de twee standaards DIN766 (28mm) en ISO4565 (30mm). We nemen contact op met Lewmar die ons de nieuwe ketting heeft geleverd en bestellen uiteindelijk een nieuwe elektrische lier. Het pakket komt in Engeland nog aan boord en wordt uiteindelijk in Spanje geïnstalleerd. We moeten 25 mm2 stroomkabels trekken die we op de startaccu aansluiten, als we de lier gebruiken zal de motor moeten draaien. In Ria Finisterre gooien we ons anker weer uit maar als we deze de volgende dag ophalen zien we dat de lier wederom schakels overslaat en geen goeie match is met de ketting. Na overleg met Lewmar blijken wij inderdaad de verkeerde combi te hebben, we zullen een nieuwe ankerketting ontvangen.

Ankeren anker ankerlier varen baai zeilen kinderen vertrekken vertrekkers zon zee wind strand bijboot gupsy nestelschijf

Ankerketting in de nestelschijf of gypsy van de ankerlier

Ankerplek

Hoe kies je een geschikte ankerplek en waar moet je zoal op letten?

  • Je moet weten wat het weer gaat doen en of je ergens beschut ligt en niet aan lagerwal. Wat zal de wind doen en wat betekent dat voor de golven, factoren die veel invloed hebben op het comfort aan boord en op je nachtrust.
  • Wat voor bodem is er? Een anker reageert anders op verschillende ondergronden en bij rotsen of rotzooi op de bodem heb je kans dat je anker en of ketting vast komt te zitten. Voorkeur heeft zand of klei, maar soms lig je tussen de waterplanten en komt bij het omhooghalen de hele Intratuin mee naar boven aldus Frouk.
  • Tot slot moet je rekening houden met diepte en het getij. Waar je nu ligt kan het wel diep genoeg zijn maar is dit ook het geval om je heen als je wat gaat draaien en staat er nog genoeg water als het eb wordt? Afhankelijk van de diepte rol je meer of minder ankerketting uit.

We beleven een hachelijk avontuur met uiteindelijk twee logees aan boord als de boot van een mede-vertrekker onbedoeld droogvalt. Gelukkig bij rustig weer en precies op een zandbankje waardoor het schip keurig rechtop blijft staan maar wel tot onder de schroef geen water meer heeft. Om balans te houden gaat iedereen van boord en verdelen zich over de twee andere boten. Pas ’s nachts komt het water weer op en drijft het schip weer zodat het kan verplaatsen naar een diepere plek. Gelukkig loopt alles uiteindelijk goed af maar iedereen is wel wat meer waakzaam bij de volgende ankerplekken op diepte en verval…

Het leven aan boord

Het normale dagelijks leven gaat gewoon door. We kunnen koken, hebben onder Froukjes supervisie altijd goed gevulde voorraad kasten en koelkast, met 580 liter water aan boord houden wij het zo’n twee weken uit zonder echt zuinig te zijn (dit zouden we als het moet makkelijk kunnen verdubbelen) en de zonnepanelen leveren ons meer als voldoende stroom. Met een waterkoker en elektrische gril besparen we ons gasgebruik. We douchen op het achterdek of op het strand, in Spanje heeft vrijwel ieder strand een douche waar wij dankbaar gebruik van maken. Je kan zelfs barbecueën aan boord hebben wij onlangs ontdekt toen we werden uitgenodigd op Temanua. We hebben heerlijk gegeten in de kuip en hadden een erg gezellige avond terwijl we voor anker lagen bij A Porba do Caraminal, het water was spiegelglad waardoor we die middag ervoor nog hebben kunnen wakeboarden in de baai.

Ankeren anker ankerlier varen baai zeilen kinderen vertrekken vertrekkers zon zee wind strand bijboot

Barbecue master Bert in zijn element

Onze verbinding met de wal is de bijboot, hiermee varen we naar strandjes, stadjes, etc. Hij vervoert ons en al onze spullen en boodschappen. Al met al wordt de bijboot steeds belangrijker en het wordt tijd om haar te dopen, naamsuggesties zijn welkom. Wij hebben een Caribe 310, deze is van hypalon gemaakt dat in tegenstelling tot PVC veel beter tegen de hitte en UV werking van de zon kan. Aangezien wij van plan zijn naar warmere gebieden te varen is dit een raadzame keuze. Achterop de bijboot hangt een 8pk tweetakt van Yamaha. Zowel de boot als de motor zijn niet nieuw maar wel van een generatie en kwaliteit die zichzelf heeft bewezen.

Ankeren anker ankerlier varen baai zeilen kinderen vertrekken vertrekkers zon zee wind strand bijboot

Onze bijboot op het strand van Sardiñeiro de Abaixo

Anker ketting lier bijboot buitenboord motor caribe hypalon

Racen over de ankerplaats…

Naarmate we vaker voor anker liggen wennen we aan de nieuwe routines die hierbij horen; zorgen voor een goeie plek, anker goed op haar plek krijgen en testen, bijboot en motor gereedmaken of opruimen, anker weer ophalen, etc. Ons vertrouwen in onszelf en in het anker en alles wat daarbij hoort groeit waardoor we rustiger kunnen slapen en makkelijker van boord gaan. We hebben ondertussen al in ruim 30 knopen wind geankerd, rollende golven gehad op een getijden rivier gelegen en weten dat ons anker goed werkt. Soms houdt het anker niet als we het initieel uitgooien, zo was het laatst precies met de punt in een schelp terecht gekomen. In die gevallen halen we het anker opnieuw op en proberen het nog een keer, een elektrische lier is hierbij een uitkomst. Vanaf nu is leven achter ons anker de nieuwe standaard en dat voelt goed.

Ankeren anker ankerlier varen baai zeilen kinderen vertrekken vertrekkers zon zee wind strand bijboot

Ons uitzicht in Enchada de Esteiro

7 reacties

  1. weer een mooi verhaal.
    Alleen de eerste foto staat ondersteboven.
    Wist niet dat je een andere ketting heb gekregen.
    Zijn we dan voor niets naar Texel geweest?

  2. Mooi verhaal weer. Over ankeren kun je nog heel veel schrijven. Hoe checken jullie of tie echt goed vast in de grond zit? Onze ervaring was niet leuk meer. Hadden een CQR, die dus in hard zand niet goed ingraaft!!

    1. Dankjewel, en ja over ankeren kan je uren discussiëren. Wij hebben tot nu toe goeie ervaring met ons Rocna anker. We testen of we goed liggen dmv vast object op de kant en middels de plotter, volledig inzoomen en dan kan je middels je track zien of je niet verplaatst. Ankerwacht werkt niet zo goed vinden wij aangezien je met draaien vd dan regelmatig een alarm hebt. Eerst voeren we ook nog flink achteruit als we dachten dat we lagen maar daarmee gaven we het anker niet de kans zich goed te zetten. Nu laten we het zakken en varen rustig achteruit en als we liggen, liggen we.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *