April 2019
Er zijn zeilers die zich drukker maken over walstroom dan over stroming op zee… Aangezien wij ons los willen maken van de wal moeten we ook zorgen dat we qua energie onafhankelijk zijn. Deze winter zijn we druk bezig geweest met ons elektrisch circuit en dat geeft energie…
Als ik het centrale schakelpaneel neerklap en de wirwar aan bekabeling zie zou ik het liefst alle kabels eruit halen en opnieuw aanleggen, maar dat is vrijwel onbegonnen werk. De andere oplossing is het paneel weer snel sluiten alleen is dat een struisvogel strategie. Dus beginnen we met het opschonen van het boordnet, bedrading en aansluitingen, binnen no-time hangen overal kabels uit en heeft alleen Joost nog overzicht wat waar bij hoort. Alles wat niet meer wordt gebruikt wordt verwijderd en wat te oud is vervangen. Vanaf de accu’s lopen er kabels naar de hoofdschakelaars. In de loop der jaren zijn hier echter steeds meer zaken op aangesloten en zitten de schroeven van deze schakelaars letterlijk vol.
Om meer inzicht te krijgen in onze verbruikte en opgewekte energie sluiten we een accu monitor aan van Victron (BMV 700). Hiermee kunnen we in de gaten houden hoeveel ampères we verbruiken en laden. Om dit allemaal goed aan te sluiten maken we zelf een busbar van een staaf rood koper, zie foto hieronder. Hier kunnen we alle verbruikers en opwekkers op aansluiten. Aangezien er tot 200 Ampère doorheen kan lopen hebben we alles flink robuust uitgevoerd, 1cm dik en 4 cm breed.
Als we onderweg zijn willen we zoveel mogelijk onafhankelijk zijn van de wal en energie neutraal worden zoals dat vandaag de dag heet. Daarom investeren we in zonnepanelen en een windgenerator. Deze zullen we monteren op een RVS frame achter op het schip, gemaakt door (skoan)heit Rinze. De kabels lopen door het frame en de apparatuur wordt er bovenop gemonteerd, inclusief antennes en radardome. Ook sluiten we een zuivere sinus omvormer (Whisper Power) aan van 2000W, die stroom omzet van 12 naar 230 Volt. We hopen hiermee o.a. gas te besparen en meer elektrisch te verbruiken met bijvoorbeeld een waterkoker en broodbakmachine.
Als zonnepanelen hebben wij gekozen voor hoog rendement panelen van Panasonic, het compacte HIT N295 model dat ze leveren geeft bijna 300 Watt piek vermogen en hiervan kunnen wij er twee naast elkaar plaatsen. De panelen worden vervolgens in serie aangesloten op een Maximum Power Point Tracking (MPPT), dit apparaat zorgt ervoor dat er continu het maximale vermogen wordt geladen door met de stroom en spanning te spelen. In een optimaal geval zullen we zo’n 35 Ampère per uur kunnen laden via de zon. De windgenerator hebben we al eerder gekocht, dit is de Silent AirX van 400W met ingebouwde laadregelaar. Het mooie hiervan is dat deze dag en nacht stroom kan opwekken, mits het waait. Hoewel windgeneratoren bekend staan om hun herrie is deze juist geroemd vanwege z’n lage geluidsniveau. De windmolen kan tot zo’n 24 ampère per uur leveren. De verwachting is dat we onze drie 105 Ah accu’s hiermee vol kunnen houden.
Uiteraard hangt dat ook samen met het verbruik en dit proberen we dan ook te minimaliseren. Alle verlichting wordt vervangen voor LED en naast de elektrische stuurautomaat monteren we een windvaan, hierover volgt een blog, die de boot mechanisch stuurt met behulp van de wind. Daarnaast zullen we apparatuur die niet wordt gebruikt uit of in de spaarstand zetten
Als alles straks is gemonteerd hoeven wij ons hopelijk alleen nog maar zorgen te maken over de stroming van de zee en waar die ons brengt…
Het wordt tijd dat we weer eens komen kijken op de Isis…!!
Je bent welkom!
Hoi isis,
We lazen over jullie reis in t dagblad vh noorden. Prachtig plan en herkenbaar, wij zeilden 4 jaar tot 2010. Ik schrok even toen i k de foto van de energie verdeler railsen zag. Als die rode dikke draad beschadigd tegen de zwarte rail, dan heb je een enorme kortsluiting met brand als gevolg. T is mijn vak, en vrienden verloren hun schip door kortsluiting, vandaar dat ik t niet kan laten dit te laten weten. Veel plezier en fair winds! We gaan jullie volgen en misschien zelfs tegen komen in Vigo, waar de Netjer nu ligt. Check lokatie, pa1bc !
Hallo Jeroen, leuk dat jullie ons volgen en gaaf dat jullie 4 jaar hebben kunnen varen. Dank voor je tip, ik gaat er mee aan de slag, denk dat ik een houten afscheiding ertussen maak… Het is mijn vak niet, maar al doende leert men. Gr Joost