Juni 2019
De spiegel van een schip (achterkant) is erg bepalend voor de hele lijn van het schip. Toen wij onze Beneteau Oceanis 430 kochten in 2013 stond er nog niets op en had ze met haar flushdeck een sportief uiterlijk. Al snel plaatsten wij een sprayhood en nu verbouwen we Isis haar achterkant tot een vertrekkersboot…
De dagen worden langer en onze kluslijst korter, althans dat is de bedoeling. We hebben het huis dat we huurden met vereende krachten leeggehaald en schoongemaakt, dank Fenny, Baukje, Paul, Rinze en Casper. Na de nodige rationaliseringslagen hebben we onze inboedel kunnen beperken tot zes pallets met verhuisdozen een een kleine container met losse spullen.
Rinze (heit/skoanheit) heeft een RVS console gemaakt waarop we straks onze zonnepanelen, windgenerator, radar en antennes plaatsen. De installatie ligt ondertussen naast het schip en samen met Hylke, Frouk haar neef uit Texas, heb ik alle kabels getrokken en antenne’s geplaatst. Het wordt nog even spannend als we vragen krijgen over het gewicht en de impact achterop het schip. Maar na het doorrekenen van het gewicht, 130 kg voor het frame en 60 kg voor de apparatuur, lijkt dit mee te vallen. Wel zullen we extra grote contraplaten maken.
De dag erna hijsen we de installatie boven het schip, een spannend moment waarop al het werk samen komt. Gelukkig past het vrij goed, een hele prestatie aangezien op een schip alles onder hoeken staat en niets goed is op te meten, ook zien we geen impact van het gewicht achterop en blijft het schip keurig recht liggen.
Wel moeten er een paar vulplaten worden gemaakt en de voorpoten worden bijgesteld. Het lukt Rinze om deze nog de volgende dag gereed te hebben en samen met hem stellen, fixeren, boren en schroeven we het geheel vast. Een voldaan gevoel als het staat. Het is nu een echte vertrekkersboot aan het worden en we hebben nog steeds een mooie spiegel.
Zodra de console achterop staat gaat het schip het water uit en kunnen we bezig met het onderwaterschip en romp. Na het afspuiten zien we geen bijzondere dingen gelukkig. Nog genoeg te doen maar we maken wel meters, al blijft het zo met boot klussen dat het altijd tegen valt en er vaak meer werk achterweg komt…
Mocht je het nog niet gehoord hebben ons vaar-wel-feestje staat gepland op 14 juli, ons vertrek vanuit Harlingen een week later op 21 juli.