Zeemail dag 4 – lichte wind

Sinds gisteravond hebben we hele lichte wind. Het grootste stuk voor de wind gevaren met zeilen beide aan een kant, wel veel geklapper door de golven. Vannacht bij wisseling bleek wind wat te zijn gedraaid, dus boom eruit, grootzeil naar de andere kant en met ruime wind verder. Verder hele rustige nacht en ochtend. Temanu’a was iets uitgelopen, ze varen sneller met licht weer, dus vanmorgen stukje op de motor ingehaald. Hierdoor hadden we gelijk warm water en hebben dus even gedoucht. Ik heb eerst nog even achter de boot gehangen, heerlijk fris. Het wordt ondertussen ook warmer, als de zon er is is het ronduit heet. Maar ook ’s nachts dragen we minder kleding, eindelijk.

We hebben net het laatste restje tomatensoep dat we voor vertrek hadden gemaakt opgegeten en zijn van koers veranderd. Op dit moment varen we onder de 15gr noord en hopen hiermee de grootste windstiltes te omzeilen. Onze koers is nu wat westelijker, zo’n 260 graden. Daarmee varen we nu ruime wind (schuin van achter) waardoor we de gennaker hebben kunnen hijzen. Gelijk een vrolijk gezicht, twee boten in al dat blauw met felgekleurde zeilen uit. We gaan nu ook een knoop sneller. Vanaf maandagnacht verwachten we dat de wind weer verder aantrekt, tot die tijd hopelijk rond de 10 knopen wat heerlijk zeilen is. We zitten bijna op een kwart van de afstand, als het meezit zijn we rond oud en nieuw op de helft.

Met ons verder alles goed, ik heb het boek van Mark Slats uitgelezen, aanrader! Thom is bijna door het nieuwe boek van Geert Mak “De grote verwachtingen” en deelt regelmatig allerlei feitjes en weetjes over onze recente geschiedenis. Vandaag hebben we voor het eerst de vislijn uitstaan, jullie kunnen helpen duimen dat we een mooi visje vangen voor het avond eten. Laatste dag weinig zeeleven gezien, zelfs vliegende vissen nemen af.

Bij Temanu’a ook alles goed aan boord, we kletsen regelmatig even over marifoon en houden elkaar zo up to date en af en toe komt er een liedje voorbij. Daarnet voeren we zo’n 10 – 20 meter naast elkaar en hebben staan dansen op de muziek van DJ Sharky, kei cool zo midden op de oceaan!!!

Groetjes vanaf Isis

4 reacties

1. Leuk om zo op de hoogte te blijven van jullie avonturen. Hebben jullie nog meer boeken voor onderweg? Lijkt ons heel bijzonder om midden op de oceaan te dansen op muziek van DJ Sharky, een BV. Las het bericht op het blog van de Temanu’a over alle BV’s. Dacht eerst dat er een delegatie directeuren van bedrijven de oceaan zou overgaan, maar begreep dat het Bekende Vlamingen zijn. Elke dag heeft wel zo’n leermoment. Wij duimen voor veel vis aan de haak. Jammer dat ze niet meer binnenvliegen. Take care.

2. Leuk jullie positie steeds te kunnen volgen! Een vriendin vertrekt naar Porto Rico begin januari. Welk boek van Mark Slats is een aanrader?
    Veel liefs en doe voorzichtig,