Tapas en Port

September 2019

De dagen aan boord rijgen zich aaneen terwijl wij in het ritme van reizen, ervaren en genieten komen. We hebben een heerlijke tijd in Spanje voordat we doorvaren naar Portugal…

We varen naar Ria de Vigo met een klein windje in de rug. De dag ervoor hebben we samen met onze vrienden van Temanua aan het strand van San Vincento geborreld in een leuk strandbarretje. Het is heel gaaf om met een biertje in je hand uit te kijken op een prachtige baai waar je eigen boot ligt terwijl de kinderen zich vermaken op het strand. Nog voor vertrek de volgende ochtend ga ik hardlopen over het strand en heb mijn beweging voor de dag weer te pakken.

Onderweg proberen we nog te vissen maar vangen alleen een speedboot die over onze lijn heen vaart. Bij aankomst in Enseada de Barra worden we welkom geheten door een enorme groep dolfijnen. Als we vervolgens langs het naaktstrand varen begrijpen wij de hilariteit die dit bezorgde bij Ile du Nord, nog niet eerder zagen wij zoveel naakte mensen. Wij leggen ons schip iets verder bij het ‘normale’ strand voor anker en genieten van een heerlijke namiddag strand.

Onderweg vissen vanaf de boot

De meiden worden echte waterratjes en zijn continu in het zee ondanks het frisse Atlantische water. Beide zijn niet bang en Isa springt in dieper water gewoon van een supboard om naar een andere sup te zwemmen. Ze dragen bandjes en zwemmen met hun benen als hondjes. Als er wat golfslag is springen ze daar over of in. Tussendoor spelen of rollen ze in het zand en maken zandkastelen, koekjes, taarten en ijsjes om zich vervolgens weer af te spoelen in zee.

Een dag later hebben Bert en Stefanie bedacht om te gaan barbecuen op het strand, wij zijn voor!! ’s Ochtends kopen we brood bij een rijdende bakker die net voorbij komt, ’s middags lekker op het strand en dan worden op beide boten voorbereidingen getroffen voor de barbecue. Lyam vindt een perfecte plek tussen een paar rotsen en terwijl de zon langzaam ondergaat genieten we van eten, muziek, een Duvel uit Bert zijn scheepsvoorraad (de waterlijn komt langzaam omhoog), het strand en goed gezelschap. Een top avond, bedankt Temanua!

Opvaren met Temanua

We willen graag op Illa de Cies kijken aangezien iedereen hier erg lovend over is. Helaas zorgt de noord oostenwind ervoor dat de ankerplekken niet geschikt zijn voor de nacht. We besluiten om er een dagtrip van te maken. Om te ankeren bij dit eiland, dat onderdeel is van een natuurreservaat, heb je een permit nodig en die hebben we keurig aangevraagd. Echter moet je vervolgens online reserveren voor de dagen dat je er wil ankeren, dit hebben we niet gedaan en gaan dus op de bonnefooi. Als we de baai binnenvaren komt er een schip van Guardia Civil langs en op het moment dat ons anker ligt komen ze met een rib onze kant op. We zitten te wachten tot we te horen krijgen dat we hier niet mogen liggen zonder reservering maar ze varen door. Uiteindelijk gaan we naar het strand van Illa de San Martiño omdat Cies te vol was. Hier is het strand nog weer witter en het water nog weer blauwer is als tot nu toe hebben gezien. Eind van de middag varen we naar Baiona waar we samen met de Temanua crew lekker tapas gaan eten.

Zeilen varen wereld rond spaanse ria’s portugal spanje avontuur kinderen eiland leven aan boord vissen douro porto marina tapas

Tapas eten met Roxie en Lyam

De volgende morgen halen we om 7:30 ons anker op en vertrekken naar Porto. Een tocht van 68 mijl zuidwaarts langs de Spaanse en Portugese kust. De voorspelde wind komt wat later als voorspeld waardoor we het eerste stuk op de motor varen in heiig soms mistig weer. Als de zon erbij komt en de mist wegtrekt kunnen we uiteindelijk heerlijk zeilen. De gennaker gaat omhoog en we maken pal voor de wind heerlijke snelheid. Als de wind verder aan trekt verwisselen we de gennaker voor de genua en varen zo de laatste mijlen naar Leixoes, een havenplaats ten noorden van Porto, waar we ons anker uitgooien. In deze industriële plek liggen we drie nachten voor anker. Een dag gaan we met de bus naar Porto, een mooie oude stad die bruist van het leven. Op donderdagochtend halen we ons anker op en varen samen met Linda en Alie, die de avond ervoor aan boord zijn gekomen, de rivier de Douro op. Voordat we de marina ingaan varen zover mogelijk de rivier op langs de prachtige oude stad van Porto tot de bekende stalen brug Ponte Luís I met gelijkend ontwerp als de Eiffel toren. De dagen erna genieten we van de stad, het gezelschap aan boord en de marina.

Mist onderweg naar Portugal

Isa werd vroeg wakker maar slaapt nog even verder

Hand in hand in de bus

Alie, Linda en Frouk ontdekken Porto

Uitzicht over de Douro

Heerlijk vis eten van de barbecue

Zeilen varen wereld rond spaanse ria’s portugal spanje avontuur kinderen eiland leven aan boord vissen douro porto marina strand