Hoe trek je aan de noodbel??

Maart 2019

Communicatie op zee zeilen varen

Sinds de komst van de mobiele telefoon zijn we gewend overal bereikbaar te zijn. Ondertussen zijn telefooncellen en praatpalen uit het straat beeld verdwenen. Maar hoe gaat dat op zee, want eenmaal een paar mijl uit de kust heb je geen bereik meer met je mobieltje…

Communicatie is een belangrijk onderdeel van de algehele veiligheid. Het communiceren met andere schepen kan potentiële aanvaringen helpen voorkomen en het kunnen opvragen van weerberichten helpt om de juiste koers te kiezen. Wij hebben daarom een heel arsenaal aan communicatiemiddelen aan boord.

Voornaamste communicatiemiddel is de marifoon. Dit is een zender / ontvanger die vrijwel alle zeegaande schepen hebben en uitluisteren. Als je een oproep doet via de marifoon zullen alle schepen in de buurt die hetzelfde kanaal uitluisteren dit ontvangen. Op zee geldt dat je standaard het noodkanaal, kanaal 16, aan hebt staan zodat je hoort wat er eventueel om je heen plaatst vindt en wordt besproken. Wij hebben twee vaste marifoons en een handmarifoon. De hoofdunit heeft ook bediening in de kuip zodat we tijdens het zeilen als we buiten zijn niets missen. Tegenwoordig kan je via je marifoon ook een noodsignaal als text bericht versturen met de aard van het probleem en je positie. Dit signaal wordt opgepikt door andere schepen en doorgestuurd.

  • voor een goede verbinding moeten de zender en ontvanger elkaars signaal kunnen oppikken, dit betekend in de praktijk dat je een bereik hebt van zo’n 20 mijl. Op de Noordzee zijn voldoende schepen zodat je bijna continue in contact kan komen met iemand via marifoon. Eenmaal verder de oceaan op zijn er ook minder schepen om je heen. Dan moet je andere communicatiemiddelen inzetten. Hiervoor hebben we o.a. een kortegolf zender ontvanger aan boord. De techniek van radiogolven die tussen de aarde en atmosfeer bewegen is relatief oud maar wordt nog steeds volop gebruikt door radio amateurs. Je kan enorme afstanden overbruggen en daarmee in contact blijven met andere zeilers honderden mijlen bij je vandaan. Daarnaast is het ook mogelijk om data te verzenden en ontvangen, dit gaat wel erg langzaam. We kunnen hiermee gecomprimeerde weerkaarten dagelijks opvragen en ontvangen. Om de radio te bedienen heb je wel een zendmachtiging nodig, hiervoor moet je een vrij pittig examen doen (althans voor voor mij) gericht de werking, bediening en techniek achter de zender. Dit examen moeten ik nog doen… ter voorbereiding volg ik een zelfstudie / online cursus via DLZA.
  • Een modernere variant om bereikbaar te blijven is satelliet telefoon. Zolang je vrij zicht hebt op de hemel kan je bellen, smsen en data versturen. Dit alles wel tegen een prijs, abonnementen zijn namelijk erg duur. Wij hebben een Iridium telefoon maar nog geen abonnement. Via Marktplaats kochten we de Iridium 9575 Extreme, een degelijk toestel perfect voor onze reis.
  • Tot slot zijn er nog middelen om aandacht te trekken in geval van nood. Wij hebben hiervoor noodvuurwerk en spiegeltjes. Het vuurwerk dat bijna aan de houdbaarheidsdatum zit gebruiken we met oud en nieuw, ver weg van de zee. Met een rookbom hebben we het plantsoen in Groningen een keer oranje gekleurd…
  • Oké je bent dan niet zo bereikbaar op zee als je gewend bent op land en even iets online opzoeken is er niet bij, maar is dat niet juist deel van het avontuur? Zeilen staat voor ons voor vrijheid, niet afhankelijk zijn van andere en eigen keuzes maken. Is het dan niet juist fantastisch om beperkt bereikbaar te zijn en je eigen afwegingen te maken en niet te worden afgeleid door de ruis van informatie die dagelijks aan ons voorbij trekt. Daarom bij voorbaat sorry voor dit en alle toekomstige blogs en alle keren dat wij jullie lastig vallen met onnodige informatie.

    Over en sluiten, tot de volgende!

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *