Wad zonvakantie

Na een drukke en hectische periode is het heerlijk om eindelijk weer te kunnen varen. We genieten van twee weken zeilvakantie op het Wad. Het weer is fantastisch met veel zon en fijne wind. Maar wat ging eraan vooraf om de boot vaarklaar te krijgen…

Strand Vlieland

De boot was pas laat klaar dit jaar doordat we een paar grote klussen hadden opgepakt en onverwachts praktische zaken als huis, baan, opvang en verhuizen moesten regelen. Gelukkig mochten we de boot in de haven van Arnold en Jifke leggen, dit zijn de buren van Joost zijn ouders, waardoor we makkelijk konden doorklussen. De voorste twee hutten zijn samengevoegd tot één mastercabin. Hiervoor hebben we het plafond verstevigd, geïsoleerd en de panelen vernieuwd, ook de wanden zijn opnieuw bekleed en geïsoleerd, een groot bed gemaakt met lattenbodem en extra opbergruimte gecreëerd. Tot slot is alles geverfd en gelakt en zie hier onder het resultaat, een heerlijk plekje om te slapen.

Standaard voorhut Beneteau Oceanis 430

Muur doorbroken

Kale scheepswand schoonmaken

Wand isoleren SY Isis

Lekker koese…

Ook in de salon hebben we het een en ander aangepast. Van extra planken in de keuken en boven de bank tot het verplaatsen van apparatuur. Een deel van onze navigatie en communicatie apparatuur bevond zich op een plek waar we graag extra kastruimte wilden. Daarnaast gebruikten we een deel niet meer (cd wisselaar, korte golf radio) en moest er nieuwe apparatuur geplaatst worden (SSB tranceiver en pactor modem). De boekenplank boven de kaartentafel is opgeofferd, kabels verplaatst en een houten frame gebouwd. Nu is alles weer goed overzichtelijk. Daarnaast hebben we dus een extra kastje kunnen maken voor alle kinder-knutsel-spullen.

Apparatuur verplaatst en weer werkend

Nieuwe boekenplank en kastje

Ook tijdens winterse dagen werd er gewerkt

Wat we verder hebben gedaan:

• Nieuwe dekluiken geplaatst
  • Hoge kast in de salon voorzien van extra planken
  • Nieuw grootzeil erop en de boot getuigd

Nieuwe Gebo dekluiken

Nieuw grootzeil met SY Isis logo

In juni was Isis dan eindelijk zover dat ze schoongemaakt kon worden en ingeruimd. Frouk heeft gelijk alle spullen en eerste boodschappen voor de vakantie aan boord gebracht. Thom heeft samen met zijn (scheeps)maten Rob, Arnold en Jan (dank mannen!), de boot in één dag van De Wilgen naar Makkum gevaren. Hier hebben we een ligplaats voor de zomer in de marina. Dit is een mooie uitvalsbasis voor weekendjes Wad of IJsselmeer.

Onderweg naar Makkum

Nieuwe ligplaats

Gespot op de webcam

We zijn nu ruim een week op vakantie en het is heerlijk om even samen te zijn als gezin. Na twee dagen Makkum zijn we na Vlieland gevaren, wat een fijn eiland blijft dat. Heerlijk kunnen fietsen, op het strand gespeeld, gegeten en gewandeld. Letterlijke hoogtepunt was het bezoek aan de vuurtoren, iets wat Wende graag wou zien. Ze zijn ook nog steeds teleurgesteld dat ze de Brandaris niet op mochten. Er is sinds vorige jaar een mooie nieuwe strandtent niet ver van de haven, Oost, dit was onze hangout voor de middag/namiddag.

Beach dag in Makkum met familie Visser

Tijd voor ijs

Ontspannen op het water

Het is nog maar een klein stukje varen naar Terschelling nu het Schuitengat weer begaanbaar is. De meiden hebben heerlijk liggen slapen en werden wakker toen we de boot aanlegden. De haven van Terschelling voelt toch altijd een beetje als thuis komen. Er is een mooi kunstwerk geplaatst aan het begin van de jachthaven dat het getij symboliseert / visualiseert, de moeite om te bekijken als op het eiland bent. Rond borreltijd kan je ons meestal vinden op het Groenestrand bij de Walvis. Op Terschelling hebben we ook weer een bakfiets gehuurd en zijn het eiland over gefietst. Het weer liet het toe om van een heerlijke stranddag te genieten en er is zelfs in zee gezwommen. De meiden vermaken zich op het strand met zandkastelen slopen, zandkoekjes bakken, kwallen verzamelen en zeemeeuwen opjagen. In de tussentijd hebben we de boot aan de buitenkant schoongemaakt en van de groene winteraanslag ontdaan. Een heerlijk en dankbaar werkje.

Slapen onderweg

We zijn via het Wad naar Texel gevaren. Doordat het pas rond 18.00 hoog water was konden we pas in de loop van de middag weg. Met toenemende wind hadden we de gang er goed in, we hebben voor het laatste stuk aan de wind nog gereefd. Het was wel even schrikken toen Frouk naar binnen ging en veel water boven de vloer zag staan. Gelijk de bilgepomp aan, afsluiters dicht, even proeven en het bleek gelukkig zoet water. Dan moet het dus van binnenkomen, één van de watertanks zat niet goed dicht gedraaid. Gelukkig snel weer verholpen en het water weg kunnen pompen. Uiteindelijk lopen we 19.45 de haven van Texel binnen. Hier gaan we de komende dagen nog even genieten van het mooie weer dat voorspeld is.